Nu händer det grejjer :)

Hej hej!

Som rubriken säger händer lite grejjer för mig vad gäller min utbildning och framtid!! Jag känner mig just nu jätte förvantansfull och optismistiskt inför framtiden, och framförallt jag ser målet = Examen i socialpedagogik :) Om man ska vara noggrann så betyder det att jag tar ut en yrkesexamen i socialt arbete och en filkand i social omsorg! Dessutom är det så att jag endast behöver läsa en termin på socionom programmet i Göteborg för att också kunna ta ut socionomexamen! Nu är det ju så att socialpedagog och socionom i dagsläget är två i princip helt likvärdiga utbildningar, då vi socialpedagoger nu läser lika mycket juridik som socionomerna, skillanden är egentligen att vi socialpedagoger utbildas mer för att arbeta ute "på fältet" medan socionomer fortfarande oftast arbetar mer administrativt och är lite mer "byråkratiska" om man kan säga så...byråkrati är för oss socialarbetare inget positivt begrepp, men det är faktiskt den gällande sanningen tyvärr att det fortfarande är väldigt byråkratiskt innanför många sociala instutioners ramar!

Nu flummar jag iväg lite här, det jag egentligen skulle berätta var ju vad som faktiskt händer och hur min framtid kan komma att te sig rent yrkesmässigt :) Jag och Sara ska i höst skriva en C-uppstats hela hösten som berör ämnet skolk. Vi har fått ett uppdrag från Nisse skolan, då dom handskas med en mycket hög skolkfrekvens...Så vi har alltså fått ansvaret och förtroendet att först och främst utreda vilka faktorer som ligger bakom fenomenet skolk, med ett fokous på skolans ramverk och kontextuella verklighet...vi ska alltså inte lägga fokus på individuella egenskaper hos de elever som skolkar, utan istället lyfta hur skolans som instution påverkar eleverna!
Vi fick igår ett godkännande från Högskolan att få göra vår långa 15 veckors praktik på Nisse till våren, för att fortsätta att arbeta med vår utredning och utifrån den arbeta fram en ren handlingsplan:)
Det häftigaste av allt är att vi är färdigutbildade till sommaren, och att det visat sig att kommunen from år -10 ska satsta 10 miljoner kronor på att anställa "skolk coacher" i skolorna, som enbart ska arbeta med att förebygga och motverka skolk! Ja, vad ska jag säga, framtiden ser ljus ut ;) Och om det nu skulle vara så att jag inte lyckas få ett jobb ändå, så har jag en plan B - att läsa det där halvåret så man också kan få socionomexamen! Så just nu känns det riktigt bra! Gud vad jag längtar efter att få komma ut o jobba, nu börjar man bli riktigt trött på pluggandet, och den strama ekonomiska budget som är ett faktum när man är student!
Shit vad jag ska shoppa sen ;) Ne, skämt å sido, då är det större investeringar som gäller i form av hus :) !!!

Igår tog Oliver kort på dagis, min lille gullunge...han var så fin när jag lämnade honom igår!

Nepp, hinner inte skriva mer nu!

Puss o hej....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback